Ylivieska, Kalajoki, Nivala -työllisyysalue
07.03.2025vinkit

Suomi.fi-viestit turvallinen ja paperiton tapa viestiä

Suomi.fi-viestit ovat osa Suomi.fi-verkkopalvelua, joka auttaa kansalaisia ja yrittäjiä. Palveluun rekisteröityneenä voit viestiä eri organisaatioiden kanssa, antaa ja pyytää valtuuksia sekä tarkistaa omat rekisteritiedot.

Suomi.fi-viestien avulla välitetään viestejä myös työllisyyspalvelujen henkilöasiakkaille heidän asiointiinsa liittyen. Työllisyyspalvelujen viesteihin ei voi vastata. Viestejä, joita asiakkaille lähetetään ovat esimerkiksi työvoimapoliittiset lausunnot ja selvityspyynnöt, velvoittavat yhteydenottopyynnöt, kutsut haastatteluun ja työllistymissuunnitelmat.

Kohti digitaalista viranomaisviestintää

Suomi siirtyy asteittain digitaalisten palvelujen ensisijaisuuteen viranomaisasiointikanavana. Lainsäädäntöä tullaan muuttamaan siten, että digitaalinen viranomaisviestintä on ensisijainen viranomaisviestinnän kanava. Viranomaisilla on Suomi.fi-viestien käyttövelvollisuus, tukipalvelulaki (571/2016).

Digi- ja väestötietovirasto vastaa viranomaisviestinnän digitalisoinnin teknisestä ratkaisusta (Suomi.fi-viestit) sekä tavoitellun muutoksen tuesta ja viestinnästä niin kansalaisille kuin julkisille organisaatioille. Lisätietoja Digi ensin -hankkeesta: https://dvv.fi/digi-ensin-hanke.

YKN-työllisyysalue kannustaa digitaalisten kanavien käyttöönottoon

Työllisyysalueemme lähettää viestejä asiakkailleen Suomi.fi-viesteinä, jos olet ottanut palvelun käyttöön. Meille ei voi lähettää viestejä tai liitteitä Suomi.fi-palvelun kautta.

Tällä hetkellä viranomaisen päätökset lähetetään postitse kirjeellä, ellei kansalainen ole antanut erillistä suostumusta sähköiseen tiedoksiantoon. Jatkossa digitaalisesti asioivat kansalaiset saavat viranomaispostin ensisijaisesti digitaalisesti paperipostin sijaan.

Ota Suomi.fi-viestit käyttöön

Suomi.fi-viestit on turvallinen tapa viestiä julkisen hallinnon ja muiden palvelua käyttävien organisaatioiden kanssa. Suomi.fi-viesteissä ei voi tehdä yksittäisiä viranomaisia koskevia valintoja. Suostumus koskee kaikkia palveluun liittyneitä viranomaisorganisaatioita kokonaisuutena.

Voit käyttää palvelua mobiilisovelluksella tai verkkoselaimella sen jälkeen, kun olet rekisteröitynyt. Näin otat palvelun käyttöön:

  1. Rekisteröidy Suomi.fi-viesteihin
    • Vahvista sähköpostiosoitteesi. Jos käytät mobiilisovellusta, saat myös push-ilmoituksen.
    • Saat tiedon uudesta viestistä sähköpostiisi.
  2. Vastaanota viestejä sähköisesti
    • Kaikki Suomi.fi-viestejä käyttävien organisaatioiden lähettämät postit tulevat sähköisenä. Voit saada päätöksiä, laskuja, ajanvaraustietoja ja muita dokumentteja.
  3. Tarkista viestisi säännöllisesti Suomi.fi-viesteistä
  4. Lähetä viestejä ja liitteitä – tämä ei koske työllisyyspalvelujen kanssa asiointia
    • Suurimmalle osalle organisaatioista voit myös itse lähettää viestejä ja liitetiedostoja. Organisaatiot ovat itse määritelleet asiat, joita voidaan hoitaa Suomi.fi-viestien välityksellä.
    • Organisaatiot, jotka eivät käytä Suomi.fi-viestejä, viestivät omilla järjestelmillään tai lähettävät tietoja sähköpostilla tai paperipostitse.

Tarvitsetko apua käyttöönottoon?

Kansalaisneuvonnasta saa tukea Suomi.fi-palvelujen käyttöön. Neuvonnasta vastaa Digi- ja väestötietovirasto.

Palveluajat:

  • ma–pe klo 9–15
  • suljettu lauantaisin, sunnuntaisin ja arkipyhinä

Asiointikanavat:

  • Chat
  • Puhelinpalvelu 0295 000
  • Tekstiviestipalvelu erityisryhmille

Lisää ajankohtaisia uutisia ja tiedotteita

chevron-down