Ylivieska, Kalajoki, Nivala -työllisyysalue

Matkalla töihin – tietoa nuorille

Tältä sivulta löydät tietoa nuorten työnhakuun ja Matkalla töihin -kampanjaan liittyen.

Matkalla töihin -kampanjassa seuraamme kolmen fiktiivisen nuoren työnhakumatkaa YKN-työllisyysalueella. Venla, Yusuf ja Sara ovat eri taustoista, mutta heitä yhdistää sama tavoite: löytää oma paikka työelämässä. Tervetuloa mukaan matkalle!

Matkalla töihin -kampanja

Matkalla töihin -kampanjassa kolme fiktiivistä nuorta kertovat matkastaan työelämään syksyn 2025 aikana. Kampanja tarjoaa vinkkejä, vertaistukea ja tietoa työnhausta – askel askeleelta, samaistuttavasti.

Kampanjan toteuttaa YKN-työllisyysalue. Mukana on myös alueen nuorisotyöntoimijoita. Kampanja näkyy syksyllä 2025 YKN-työllisyysalueen Instagram-tililllä. Lisäksi siihen voi törmätä kumppanien sometileillä sekä live-tapaamisissa nuorisotyöntoimijoiden tiloissa.

Mukana olevat nuorisotyöntoimijat

Tulossa!

Miksi kampanja toteutetaan?

Nuorten työllistyminen on työllisyysalueellamme ajankohtainen ja tärkeä teema. Kampanjan taustalla vaikuttavat:

  • Nuorisotyöttömyys ja tarve tukea nuoria siirtymässä työelämään.
  • Tarve matalan kynnyksen tuelle ja tiedolle: nuoret tarvitsevat helposti lähestyttävää, ymmärrettävää ja samaistuttavaa tietoa työnhausta. Haluamme myös madaltaa kynnystä työllisyyspalveluissa asioinnille.
  • Osaamisen näkyväksi tekeminen: monella nuorella on taitoja, joita ei osata sanoittaa tai tuoda esiin työnhaussa.
  • Kohtaanto-ongelmat: osaamista ja työpaikkoja on, mutta ne eivät aina kohtaa.

Matkalla töihin -kampanjassa tuomme fiktiivisten hahmojen kautta esiin erilaisia tilanteita, palveluita ja ratkaisuja, jotka voivat auttaa alueemme nuoria löytämään oman paikkansa työelämässä.

Nuorten työllistymisen tukena viestinnän keinoin

Kampanjan suunnittelussa olemme hyödyntäneet asiantuntijoidemme kokemusta nuorten työnhaun haasteista ja palvelupoluista, jotta sisältö vastaa nuorten tarpeisiin. Kampanjassa näkyy myös yhteistyö tekoälyn kanssa: hahmot ja hahmojen avatar-videot ovat sen tuloksia.

Vaikutustarina auttaa ymmärtämään

Hyödynnämme sisällöissä vaikutustarinan ideaa. Pyrimme sen avulla tuomaan palvelujamme ymmärrettävästi ja nuoria kiinnostavalla tavalla esiin. Palvelun vaikutuksista kertomisessa yksi mieleen painumista lisäävä lähestymistapa on havainnollistaa palveluprosessia ja siihen liittyviä asioita tarinan muodossa.

Kampanja osa YKN-työllisyysalueen viestintäohjelmaa 2025–2027

Kampanja tukee viestintäohjelman keskeisiä tavoitteita monin tavoin.

  • Strateginen ja saavutettava viestintä: kampanja hyödyntää monikanavaista viestintää ja selkeää kieltä, mikä tukee saavutettavuus- ja vaikuttavuustavoitteita.
  • Osallistava ja vuorovaikutteinen viestintä: kampanja aktivoi nuoria sosiaalisessa mediassa ja mahdollistaa vuorovaikutuksen asiantuntijoiden kanssa, mikä vastaa tavoitettamme kehittää yhteisöllistä ja osallistavaa viestintää.
  • Yhteistyö ja verkostot: kampanja toteutetaan yhteistyössä alueen nuorisotyöntoimijoiden kanssa, mikä vahvistaa sidosryhmäviestintää ja alueellista yhteistyötä.
  • Vaikuttavuuden osoittaminen: vaikutustarinan käyttö konkretisoi palveluiden hyötyjä ja tukee tavoitettamme viestiä ymmärrettävästi ja inhimillisesti.

Kampanjan hahmot on luotu tekoälyllä. Sisällöt on tarkistettu työllisyyspalveluiden asiantuntijoiden toimesta ja ne perustuvat todellisiin, lakien mukaisiin käytäntöihin.

Lisätietoja kampanjasta antaa viestinnän asiantuntija Petra Silvennoinen, petra.silvennoinen@ykntyollisyys.fi.

Lue kampanjaan liittyvä uutinen verkkosivuiltamme:

chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram