Ylivieska, Kalajoki, Nivala -työllisyysalue
03.07.2025tiedote

Kokonaistyytyväisyys valtakunnallisesti kärkitasoa alkuvuonna – asiakaspalautteiden huomioiminen kehittää palveluita

YKN-työllisyysalue sijoittui valtakunnallisesti neljänneksi työnhakija-asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden keskiarvojen vertailussa tammi-huhtikuun 2025 osalta. Kokonaistyytyväisyys oli valtakunnallisen keskiarvon yläpuolella koko tarkastelukauden ajan. Sijoittuminen on mallikas saavutus ottaen huomioon valtavan muutoksen, joka on läpikäyty julkisten työllisyyspalveluiden siirryttyä valtiolta kunnille 1.1.2025.

Alueemme työnhakija-asiakkaat arvioivat saaneensa arvostavaa ja oikeudenmukaista kohtelua. Myös asiointi koettiin sujuvaksi. Asiakaspalautteiden avoimissa vastauksissa nousevat esiin monenlaiset asiat, jotka vaikuttavat työnhakijan kokemukseen: oman alan työpaikkojen vähyys, vaikeudet yhteydenpidossa työllisyysviranomaiseen ja viestinnän epäselvyys. Myös henkilön ominaisuuksiin liittyviä seikkoja, kuten ikä ja terveys, on palautteissa tuotu esiin. Työllisyyspalveluilta toivotaan entistä henkilökohtaisempaa ja huomaavaisempaa palvelua. Tiedot käyvät ilmi KEHA-keskuksen kolmannesvuosiseurannasta.

– Asiakaspalautteet ovat meille arvokkaita. Ne auttavat kehittämään ja suuntaamaan työllisyyspalveluita tarpeiden mukaisesti. Työllisyysalueemme kunnissa panostetaan henkilökohtaiseen palveluun, minkä uskomme parantavan asiakastyytyväisyyttä, palveluihin ohjautumista ja työllistymistä, Ylivieskan kaupungin työllisyyspäällikkö Karoliina Satomaa mainitsee.

Palvelua kasvotusten mahdollisimman monelle

KEHA-keskuksen seurannan mukaan työllisyysalueellamme työnhakija-asiakkaita tavattiin kasvotusten tammi-huhtikuussa 2025 hieman valtakunnallista tasoa useammin. Huhtikuussa 2025 alkuhaastatteluista, täydentävistä työnhakukeskusteluista ja työnhakukeskusteluista järjestettiin kasvokkain 46,3 % (koko maassa 43 %).

– Pyrimme aina kohtaamaan asiakkaan yksilönä, tarpeen mukaan kasvotusten, ja tuotamme palveluita alueemme asukkaiden ja yritysten aitoihin tarpeisiin, työllisyyspäällikkö Satomaa sanoo.

Työvoimapoliittisten lausuntojen käsittelyajat alittivat KEHA-keskuksen seurannan mukaan alueellamme tavoitteenmukaiset käsittelyajat: peruslausunnot käsiteltiin keskimäärin 9 päivässä (tavoite 15 päivää) ja selvityspyynnölliset peruslausunnot 8 päivässä (tavoite 30 päivää).

Asiakkaat kuuden kunnan alueella

YKN-työllisyysalue tuottaa julkiset työvoima- ja yrityspalvelut kuuden kunnan alueella. Alueeseen kuuluvat Ylivieska, Kalajoki, Nivala, Sievi, Alavieska ja Merijärvi, ja alueella asuu reilut 46 000 ihmistä, joista työvoimaan kuuluvia on 20 217. Väestön keski-ikä on 42,3 vuotta. Työikäisen väestön määrän säilyttäminen ja osaamisen kehittäminen ovat tärkeitä seikkoja elinvoimaisuuden ylläpitämiseksi.

Alueemme asiakasryhmät ovat moninaisia: nuoret, jotka etsivät ensimmäistä työpaikkaansa, pitkään työttömänä olleet, jotka tarvitsevat räätälöityä tukea, työuran muutoksessa olevat aikuiset ja maahanmuuttajat sekä erityistä tukea tarvitsevat henkilöt.

– Työllisyyspalveluiden pitää olla joustavia ja ihmisläheisiä – oli kyseessä sitten nuori työnhakija tai pitkään työttömänä ollut henkilö, Satomaa sanoo.

Työttömyysaste oli 8,6 % toukokuussa 2025, mikä on selvästi alle Pohjois-Pohjanmaan (11,7 %) ja koko maan (11,3 %) työttömyysasteiden. KEHA-keskuksen kolmannesvuosiseurannasta käy ilmi, että virta yli 3 kuukauden työttömyyteen on kehittynyt työllisyysalueellamme vuonna 2025 valtakunnallisen tason tuntumassa tai hieman sen alapuolella: tammi-huhtikuussa virta yli 3 kuukauden työttömyyteen oli 48 % (valtakunnallinen taso 56,2 %).

YKN-työllisyysalueen toukokuun 2025 työllisyyskatsaukseen voit tutustua tästä.

Lisää ajankohtaisia uutisia ja tiedotteita

chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram