Syksyllä 2025 toteuttava Matkalla töihin -kampanja tuo esiin nuorten työnhaun arkea YKN-työllisyysalueella. Kolmen fiktiivisen hahmon – Venlan, Yusufin ja Saran – tarinoiden kautta kampanja tarjoaa samaistuttavaa vertaistukea, konkreettisia vinkkejä ja tietoa palveluista, jotka tukevat nuoria matkalla kohti työelämää.
Voit tutustua kampanjaan tarkemmin verkkosivuillamme.
Kesäkuussa 2025 YKN-työllisyysalueella oli 259 alle 25-vuotiasta työtöntä työnhakijaa. Kaikkiaan työttömiä työnhakijoita oli kesäkuussa alueellamme 1 920. Vaikka nuorisotyöttömyyden määrä on maltillisesti kasvanut edellisvuodesta, se muodostaa merkittävän osan alueemme työttömyydestä. Tämä korostuu erityisesti aikoina, jolloin koulusta valmistuneet ilmoittautuvat työnhakijoiksi.
Valtakunnallisesti nuorisotyöttömyyden tilanne on haastava: kesäkuun lopussa alle 25-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli 42 000, mikä on 6 200 enemmän kuin edellisen vuoden kesäkuussa. Nuorten työttömyys voi vaikuttaa pitkällä aikavälillä urakehitykseen, toimeentuloon ja hyvinvointiin.
– Nuorisotyöttömyys kertoo monista haasteista: yleisestä epävarmuudesta ja työttömyyden kasvusta, kohtaanto-ongelmista, yksilön valinnoista ja taidoista sekä siitä, ettei työelämään siirtyminen ole kaikille sujuvaa. Kampanjan kaltaiset toimet ovat tärkeitä, jotta nuoret saavat tietoa, tukea ja uskoa omaan osaamiseensa, viestinnän ja tilastoinnin asiantuntija Petra Silvennoinen sanoo.
Kampanja toteuttaa YKN-työllisyysalueen viestintäohjelmaa 2025–2027 monipuolisesti. Viestintäohjelmamme mukaan viestinnän tulee olla strategista, saavutettavaa ja vaikuttavaa, ja näitä periaatteita kampanja toteuttaa käytännössä.
– Viestintä ei ole vain tiedottamista – se on kohtaamista, kuuntelemista ja yhteisen ymmärryksen rakentamista. Matkalla töihin -kampanjan lähtökohta on inhimillinen: työelämään kiinnittyminen voi muuttaa nuoren elämän suunnan. Meistä jokainen voi olla mukana tukemassa, sillä pienikin teko voi avata nuorelle oven kohti mielekästä työtä ja työelämäpolkua, Silvennoinen toteaa.
Kampanjan päämääränä on tavoittaa nuoret YKN-työllisyysalueella ja herättää kiinnostus työnhakuun sekä lisätä tietoisuutta palveluista ja kasvattaa työllisyysalueen näkyvyyttä nuorten keskuudessa.
– Haluamme myös vahvistaa nuorten uskoa omaan osaamiseen ja kykyyn erottua työnhaussa, Silvennoinen mainitsee.
– Kampanjan suunnittelussa olemme hyödyntäneet asiantuntijoidemme kokemusta nuorten työnhaun haasteista ja palvelupoluista, jotta sisältö vastaa aidosti nuorten tarpeisiin.
Kampanjassa näkyy myös yhteistyö tekoälyn kanssa: hahmot ja hahmojen avatar-videot ovat sen tuloksia. Tekoäly mahdollistaa innostavan ja erottuvan sisällön tuottamisen kustannustehokkaasti.